torsdag, mars 12

Himmelska Havrecrunchies

"M. WOW!!" Utropade min väninna när vi fikade häromdagen. Och jag kunde inte sagt det bättre själv. Dessa kakor, jag skrivit om dem innan, är riktigt läckra och har sin givna plats på kakbordet! Kombinationen av havre, apelsin och kokos är ljuvlig och kakorna blir sådär härligt sega och alldeles alldeles underbara....
Ut i köket och baka dem bums!
-
Havrecrunchies med kokos och apelsin
200 g smör (öka gärna mängden till 225 så smular de inte så mycket)
4 dl havregryn
2 dl kokos
2 dl mjöl
2 dl socker
1 msk sirap
50 g syltade apelsinskal eller fint rivet skal av 2 apelsiner (jag använde 1 apelsin t 1 ½ sats, toppen)
1 tsk bikarbonat.
-
Sätt ugnen på 150 grader.
Smält smöret. Blanda samman alla ingredienserna till en smet.
Klä en form med bakplåtspapper och slå kaksmeten i formen, platta till smeten så den blir slät.
Grädda i nedre delen av ugnen cirka 10 minuter tills den är gyllenrun. Låt svalna och skär den i bitar.
1½ sats blir bra till en långpanna 30 x 40 cm.
Psst. Testa att smula en kaka över drottningsylt och glass.. jag säger inte mer...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Erkänner att jag är lite avis på dina snygga kakfat. Hoppas det finns några kakor kvar till imorgon då :)
Malin

Anonym sa...

...och mjölkbringaren och duken sen....

Anonym sa...

Det här har jag ju väntat på! Underbart! Och tack för senast!

ellinor sa...

Hillevi o Malin: Allt är nåd o kupa.
Elin: Tack för lånat citat och Välkommen åter! :)