måndag, mars 9

Passionerande citronmoussetårta

Denna tårta ätes fryst och smakar ljuvligt vårfriskt av fräsch citronmousse och knaprig mandelbotten. Ett plus är att den dessutom är helt fri från gluten.

Botten:
2 ½ dl mald mandel
3 äggvitor
2 ½ dl socker
Fyllning:
4 dl vispgrädde
Rivet skal av en ½ citron och 2 ½ msk juice
1 dl florsocker
2 äggulor

Garnering:
4 passionsfrukter
Börja med botten.
Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner socker och mandel. Häll i en form med av tagbara kanter ca 25 cm/ diameter. Grädda i 175 grader, ca 25 minuter. Låt svalna helt.
Gör under tiden fyllningen.
Vispa grädden hårt. Vispa ner skal och jucie från citronen, florsocker och äggulorna. Bred ut den goda krämen över kakan i formen. Täck med ett lager plastfolie och ett lager aluminiumfolie och ställ in i frysen minst 4 timmar.
Ta ut tårtan ca 3o minuter före servering och dekorera med köket från passionsfrukterna.
Njut med en kopp kaffe och gott sällskap!

2 kommentarer:

lisa sa...

Hej! Jag ska minsann testa din tårta till ettårskalaset nästa vecka. Den ser så god ut. Brukar du mala mandlen fint eller? Läste att du också hade problem att hitta fina ettårspresenter. Jag letade också efter plastfria "riktiga" grejer.
VH Lisa

ellinor sa...

Va kul, ja gör det vettja, den är mycket god! Ja, hur i hela friden gjorde jag nu..? Jag har ju ingen mandelkvarn så jag tror att jag hackade den så fint jag kunde. Jag kan tycka det är lite go´tt att ha lite att tugga på så för min del gör det inget med grov"malen"

Lycka till!
Fina leksaker du hittat förresten. Jag ska också köpa träinstrument. Åhléns har fina!!