måndag, november 22

Lisas dinkelscones

bild: ica.se

Det här hemtevliga receptet kommer från min goda vän Lisa som också är en av mina stora häslo-förebilder. Hon är så sunt hälsosam och klok som en bok. Här har ni hennes egna ord:


För några veckor sedan bjöd jag ett gäng mammor på fika, och då tänkte jag att jag inte skulle bjuda på söt söt fika endast utan lite mer "byggande" fika. Så hittade jag recept i en gammal buffétidning. Uppslaget hade tema "energi åt barnvagsnfolket" och det passade ju perfekt.
Jag bjöd på dinkelscones och tranbärsdrink (och kaffe och kaka sen) vilket va så gott och kändes lyxigt. Sconesen blev jättefina i muffinsformar i muffinsplåten.


Dinkelscones:
ca 12 st.

2 dl vetmjöl eller dinkelsikt


1 1/2 dl grahamsmjöl eller fullkornsdinkel


2 msk vetekli

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

1 dl kesella/kvarg (Tippar på att det även skulle funka med tex. grekisk yoghurt eller creme fraich eller liknande)

1 1/2 dl mjölk

2 msk smält smör

1 ägg


1. Sätt ugnen på 225°C.
2. Blanda alla torra ingredienser. Rör ihop kesella, mjölk, smör och ägg. Tillsätt det i mjölkblandningen.
3. Klicka ut smeten i bullformar. Grädda i mitten av ugnen 8-10 minuter.

Tranbärsdrink

1/2 paket hallon (à 250 g) (Jag hade turen att ha massor med hallon i frysen sen i somras).

5 dl tranbärsjuice

köttet från 1 avokado

1. Mixa hallon med tranbärsjuice och köttet från avokadon.
2. Häll upp i 4 glas.

2 kommentarer:

Filippa H. sa...

"barnvagnsfolket"; vad fint det lät!
härliga scones också, ser så gott ut när de spricker upp lite i ytan.

Caroline sa...

Hej!
Mmm dessa måste jag testa! Tack för tipset!
kram Caroline