tisdag, november 16

Keso!

"Keso kan man inte hålla på att köpa jämt, det blir ju jättemycket pengar."
Visst, en burk, 250 gram keso kostar 11:50.
Att en 200 gram Schweizernötchoklad kostar 15:50 i samma affär, bringar förvånansvärt lite uppståndelse i jämförelse.Eller att det vanliga kaffet med frallaförmiddagsrasten går på 25 spänn. Eller att yoggin o päronet som vi i panik ruffar åt oss på netto vid 15snåret går på 13 kr - det räknas liksom inte. Men KESO, det är dyrt.
-
Ja, keso kan tyckas vara en lyx, men det är så fantastiskt mycket bättre än en fralla med ost, att jag tycker det är odiskutabelt välinvesterade pengar. När jag har vägarna förbi Lidl brukar jag köpa deras portionsförpackningar för 6:99, 200 gram. Det är supersmidigt att ha med sig och dessutom ett riktigt prisvärt mellanmål (2 mellanmål)
-
Keso innehåller 0% dåliga saker och resten nyttigheter som protein tex. Det MÄTTAR otroligt effektivt och så går det ju att variera tillbehören i all oändlighet också. Här kommer några av mina favoriter:
Keso & apelsin, Keso med hackat äpple, nötter och kanel, keso&bär, keso + tonfisk+dill+ägghalvor, keso som pålägg med salladskrydda eller groddar eller keso som proteintillbehör på mattallriken.

4 kommentarer:

Elaine sa...

Tack för ditt matiga tips! Ska pröva det.

Lisa sa...

Kära vän! Du köper dansk keso ser jag. Tänk på de svenska bönderna och köp svensk istället. Nyttiga November är trevligt tycker jag.

ellinor sa...

Dansk? Är den inte tysk? ;)
En vän till mig har forskat om Arla och ALL deras mjölk kommer INTE från svenska gårdar, om man säger så...

Men, jag håller med. Naturligtvis. Tycker Lidls förpackningar är smidiga bara. Men vem skulle rätta mig om inte du ;)

Kul att du gillart, snart kommer dina smarrigheter - ska bara baka och ta bild :)

ellinor sa...

Det där lät hårt utan bakgrundshistoria. Lisa har alltid, så länge jag kan minnas, tålmådigt försökt banka in eko-vätt i mig. Och i mycket har hon lyckats :)
Keep on the good work!