onsdag, november 3

Dagens matlåda:


Att ha med matlåda till jobbet eller plugget är ju genialt och behöver inte vara dötrist. Dels sparar du massor av pengar, sen vet du ju precis vad det är som slinker ner i din dyrbara kropp. Det här är toppenbra matlådamat. Ja, viss mat funkar du bättre än andra och just bulgur är klockrent, håller spänsten, är jättesfräscht och ooooo, så nyttigt!
-
Gör såhär:
Koka bulgur enligt anvisning på paketen (och gärna någon minut längre) och ha GÄRNA en grönsaksbuljong tärning i vattnet, det ger superfin smak åt bulgurn. (½ tärning till 2 pers)
Lägg fryst broccoli i en kastull och fyll på med vatten så det precis täcker. Salta och låt koka upp. Dra omedelbart gryten från plattan och låt broccolin ligga kvar i vattnet 1-2 minuter - inte mer!
Slå av vattnet och spola med kallt. Blanda broccolin med bulgurn.
Välj en kryddig korv med mycket smak, typ chorizo eller bratwurst. Stjär i slantar och stek i stekpanna. Lägg samman allting och servera med en morot eller rester från helgens sallad och en klick gräddfil.

2 kommentarer:

Linda sa...

Wow! Det här är bra!
Jag har allt sedan högstadiet stängt av så fort det pratas mat och kost. Inte för att jag inte gillar mat, utan för att jag inte gillar allt snack om att bli smal, hålla sig smal, bli smalare och gärna hålla sig smalare.

Det har medfört att jag kan väldigt lite om sånt här.
Men det här känns bra, vettigt och lättillgängligt.
Mest som sunt förnuft kryddat med lite fakta och inte tvärtom. Trovärdigt.

Tack! Jag kommer att följa.

ellinor sa...

HEJ LINDA, vad ROLIGT att du hittat till min lilla sida, och tycker att den verkar sund. Jag hade ocskå samma inställning till den typen av prat i högstadiet och gymnasiet... Och nu sitter jag här själv och är eld och lågor - och XX kilo mindre... Det handlar ju inte bara om vilkt utan att orka med och må bra - det är det som gäller nu!!

Välkommen tillbaka!