torsdag, november 25

Meh, va ska vi äta då?

Åhhhh, det är så tråkigt med mat! Vi har börjat äta riktig mat även på kvällen vilket har gett en stor positiv effekt på vår familj (jag har 3 hungriga vargar här kl 17) vilket också är livsmedelsverkets rekommendationer. MEN. Det är ju så svårt att komma pååååå. Vad ska vi äta? Om det ska vara någorlunda varierat och helst lite hälsoberikande. Kanske känner någon igen sig? Därför hivar jag upp några tips. Ja, inte på mat utan på ställen där de tipsar om bra mat ;)

arla.se är fantastiskt. Om du köpt billig korv på maxi som du inte vet vad du ska göra med, klickar du på "korv" i deras sökmotor och får upp 61 recept. Det är bara att prova. Våga prova.

Husmorsorna är också alldeles underbara till att inspirera. Därifrån har vi hämtat många recept. Kika in och ta del av en receptskatt.

När det kommer till receptböcker (om man nu skulle behöva det efter dessa sidor) har jag ett tips: Det finns miljontals kokböcker och de flesta är bara porr. Ja, de är bara till för ögat. Antingen är det väldigt knepiga ingredisner med, eller så är de helt orealistiska - vem hyvlar sqush och tillagar istället för spagetti. Ställ därför in siktet på hälsokokböcker riktade till barn, Barnens GI-mat t.ex. De är oftast anpassade till verkligheteten - men ont om tid, lite ork och kräsna barn och gubbar.

Annars vill jag bara tillägga, att om man lagar mat någorlunda från grunden och äter enligt tallriksmodellen så ÄR mat nyttigt och hälsosamt. Oftast ligger inte problemet där...

3 kommentarer:

Malin sa...

Måste bara säga att jag nyss har ätit gröt till frukost med blåbär i som jag plockade i somras.
Och för någondag sedan drömde jag att jag skulle köpa skor så jag kunde börja jogga.
Jag börjar nog bli lite sund av mig.
Jag skyller det lite på dig:)

MANNY-KEN sa...

Åh tack, tack tack! För bra länkar...

hilli sa...

å hej,ville bara säga att du har en underbar blogg,och du verkar vara en underbar person,mamma och fru,kram!