torsdag, november 18

Var detta allt?

Efter en snabb titt på mina nytto-inlägg är det lätt att dra en besvikelsens suck. Jaha, var detta allt? Det var ju inget nytt. Inget revolutionerande. Bara sånt man fattar själv, typ sunt förnuft. Kom tillbaka när du har nått mirakulöst att bjuda på...
Mitt svar: JUST PRECIS!! HELT RÄTT!! NI ÄR PÅ RÄTT SPÅR!
Topphälsa, Iform, Fittness Magasin - DE har nytt! Varje månad.
- 2 kilo på 4 dagar - supersnabb succédiet!
Wowwowwow, tänker jag och grabbar tidningen direkt, för att kura upp i soffan och inse: Ajdå, denna diet var nog tänkt för catwomen eller en sjukt disciplinerad nunna eller något - inte för en småbarnsmamma mitt i livet.
DAG 1: 2 koppar kaffe (ev någon droppe lättmjölk)
5 dl kokt spenat eller grönkål
2 dl vatten + 1 pressad citron + 1 msk socker
2 tsk psylliumfrön, 4 frukter, 1½dl yoghurt - naturell!!
5 dl blandad sallad med råa grönsaker
2½ dl kokta bönor
4 dl kokt råris

Ät endast detta i 4 dagar och klart att du tappar i vikt. Problemet är bara att många av oss inte fixar äta 5 dl kokt spenat till frukost. Och vad händer när vi inte ens klarar av frukosten. "Åh, jag är så kass - jag skiter i det, jag visste att jag aldrig skulle klara det, jag kommer aaaaaaldrig bli smal." Känns igen?

Vad jag vill med Nyttiga November, är att ge tips på små förändringar som är lätta att hålla och gör vardagslivet lite sundare. Börjar man förändra EN sak om dagen, istället för allihop på en gång, är det lättare att faktiskt hålla fast vid det. Du kommer definitivt inte tappa 2 kilo på 4 dagar. Men kanske på 4 veckor.
Små förändringar. Varje dag. Ger stora resultat - Jag lovar!

Börja med någon av dessa:
Ät på bestämda tider och håll ditt blodsocker i balans.
Låt vardagen vara vardag.
Byt ut snickers och chokladbollar mot hälsosamma mellanmål: recept finns HÄR
Laga maten själv, och portionera upp enligt tallriksmodellen. Förslag på middagar hittar ni på arla.se, t.ex.
Frukost är A &O - Ät mer gröt
Byt ut vetemjöl mot dinkelsikt eller Kärnvetemjöl med fullkorn

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag tycker du har lyckats jätte bra med dina fina tips. Själv behöver jag inte går ner i vikt utan hitta min kost för att må bra i mage och kropp det är inte alltid lätt men ett steg i taget och lyssna på kroppen vad den mår bra av en en bra början på kroppens sanning......
Tack för din fina blogg LINA

ellinor sa...

Åh, tack LINA!
Har själv samma problem - vad i hela världen gillar magen för mat?? Spelar ingen roll vad man ger den så bråkar den, blåser upp sig och slår bakut. Kanske kan bli ett annat tema, DASSiga december ;) Närå.

Anonym sa...

ja precis, testat det ena efter det andra och gjort många upptäckter bland kost, tillskott och allt därtill. Men inte hittat det som känns helt rätt. Men fastnat för ayurveda som jag nu ska undersöka vidare och nog gå en kurs i. min dröm är att bli något inom hälsa efter många år hemma....

trevlig kväll///
LINA

Erica B. sa...

känner mig precis som "åh jag är så kass-jag skiter i det..." just nu, den där magen sitter ju där den sitter vägrar ju försvinna, jaja jag cyklar i alla fall varje dag men det hjälper ju inte om jag inte ställer om min diet lite som inte alltid kanske är så nyttig :/ Men just nu är det tungt vill bli smal och snygg NUUUU!!!

hillevi sa...

Det blir tomt i december när det inte är "nyttiga november" längre.Många bra tips,och nu har jag skrivit av olika recept.