torsdag, november 11

ÄR MER GRÖT!

Vi var en klubb en gång. Med fyra medlemmar. Jag, mamma, lillbror och pojkvän. Vi åt gröt. Jag tror alla har tröjorna kvar.
Nytt för nu är iallafall att jag gör en grötblandning och har i en burk i skafferiet. Väldigt smidigt och gillas av alla utom pojkvännnen som blivit min make.


Såhär ser min grötblandning ut:
4 dl havregryn
4 dl rågflingor
4 dl grahamsmjöl
1 dl solroskärnor
½ dl linfrön
10 torkade aprikoser, delade i småbitar.
Om man vill kan man krydda med kanel eller kardemumma, det gillar jag. Bara jag.
När du sen kokar gröten, Blanda 1 dl grötblandning med 2 dl vatten i en kastrull på grytan, eller i micken antar jag. Koka till gröt.
För att komma ifrån en sockerchock på morgonen har jag bytt ut moset mot nötter, frön, gula russin och torkade fikon istället. Jag köpte på mig massor i magnifika hälsokostaffären i Kristianstad - åh, vad den butiken står sig!!

4 kommentarer:

angelica sa...

ligger affären rätt så nära busstationen? för i så fall vet jag vilken du menar och den jag tänker på har enormt mycket gott naturgodis också!

ellinor sa...

Ja, PRECIS!! Hur mycket naturgodis som helst - i stora korgar eller vad det är.. Phju, TUR att jag inte bor i den stan - hade ätit müslichoklad varje dag :)

Filippa H. sa...

Gud vad fint! ...och en sådan tröja skulle jag vilja ha! - jag har alltid älskat gröt, och gör det fortfarande. Dock har jag varit ganska ensam om det, bortsett från min far :) Får väl ta och trycka upp en tröja själv helt enkelt, haha!

ellinor sa...

Haha, det är en reklamgrej från typ axa eller nånting, man kunde beställa från deras hemsida för en fem år sedan eller nått :)